Krisztina de Châtel
Krisztina de Châtel (1945) is een choreografe van Hongaarse afkomst. Sinds de jaren '70 toonaangevend vertegenwoordigster in Nederland van de repetitieve (of minimale) postmoderne dans. Haar werk is een markante, gesloten en streng overkomende synthese van dans (vooral gebaseerd op looppassen) en beeldende kunst. Het toneelontwerp (van beeldende kunstenaars of een natuurlijke of stedelijke omgeving) is altijd van essentieel belang; van een installatie met neonbuizen tot een hoop aarde of een strand met paarden. Het altijd terugkerende thema betreft het streven naar vrijheid, als het willen loskomen uit een dwangbuis (van verplichtingen of conventies) van vaak als robots of als militairen gedrilde, marcherende dansers.
Dansgroep Krisztina de Châtel heeft in december 2008 na meer dan dertig jaar haar succesvolle bestaan afgesloten met een laatste feestelijke voorstelling in Stadsschouwburg Amsterdam. Op 1 januari 2009 is Châtel samen met Itzik Galili het nieuwe stadsgezelschap voor moderne dans gestart. Na 3 jaar stopte de subsidie voor de Dansgroep Amsterdam. Sinds die tijd gaat ze onder de naam De Châtel sur place verder met het maken van dansvoorstellingen op locatie.
Welke Haarlemse schilder uit de Gouden Eeuw werd bekend om zijn portretten?
punk
In de jaren \'70 opgekomen stroming binnen de Britse rock-\'n-roll (en jeugdcultuur) die zich met eenvoudige en keiharde Do-It-Yourself-muziek afzette tegen pompeuze supersterren en hippies, en die in de songteksten anarchie (\'no future\') en revolutie predikte. Invloedrijkste groepen: Sex Pistols en The Clash. Zie ook new wave.