documentairefotografie

Term die vanaf de jaren '30 wordt gebruikt als aanduiding voor fotografen die in hun werk een groot respect voor feitelijkheden koppelen aan het verlangen om een subjectieve interpretatie te geven van de wereld waarin wij leven. Wezenlijk is het engagement met de mens. In de jaren '80 en '90 stellen het postmodernisme en de digitale revolutie het waarheidsgehalte van de documentairefotografie ter discussie.
Zie ook
Eva Besnyö, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, digitale fotografie, Ed van der Elsken, Walker Evans, Farm Security Administration, Robert Frank, GKf, Kadir van Lohuizen, Magnum, Bertien van Manen, Eadweard Muybridge, De Ondergedoken Camera, Cas Oorthuys, August Sander, Jeff Wall en Koen Wessing.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke veldheer trok met zijn leger en olifanten over de Alpen naar Italië?


JUIST!NIET JUIST!

Hannibal

opzet

Heeft betrekking op de wil van iemand die een handeling verricht. Een opzettelijke daad wordt met de wil op, of in ieder geval de acceptatie van, een bepaalde uitkomst verricht. Je weet wat je doet en wat de gevolgen kunnen zijn. Er wordt dan ook wel gesproken van \'willens en wetens\'. Doelbewuste opzet op het doden van iemand door een pistoolschot is willen dat die persoon overlijdt als gevolg van het pistoolschot. Voorwaardelijke opzet is als je er rekening mee houdt dat je gedrag een bepaald gevolg kan hebben en er toch mee doorgaat. Iemand schiet met een pistool, wetend dat hij een ander zou kunnen raken. Als dat gebeurt is sprake van voorwaardelijke opzet. Het tegenovergestelde van opzettelijk is per ongeluk. In het strafrecht is opzet nodig om te kunnen spreken van een ernstig misdrijf.