Elsa Schiaparelli
(1890-1973) Deze couturière van Italiaanse oorsprong vond niet dat het haar taak was haar cliëntèle stijl en smaak te geven. Over deze attributen beschikten ze al, vond ze. Wat 'Schiap' ze wel schonk was kleding waarmee ze opvielen zonder belachelijk te zijn. Hiervoor riep ze de hulp in van surrealistische kunstenaars als Dalí en Cocteau met wie ze kleding en accessoires bedacht die humor, verbeelding en poëzie opriepen. Uit de samenwerking met Dali kwamen de schoenhoed (1933), kreeftjurk (1937) en tranenrobe (1938) voort.
Hoogtepunten in haar carrière - en waarschijnlijk nooit geëvenaard - zijn haar astrologie-, circus- en muziekcollectie. Haar beroemde parfum Shocking (1937), in een zandlopervormig flesje naar het figuur van Mae West (filmster en sekssymbool uit de jaren dertig), bedacht ze ook samen met Dalí. Het was uitgevoerd in haar favoriete kleur 'shocking pink'.
Schiaperelli sloot haar salon in 1954, het jaar waarin haar grote concurrente Chanel de hare heropende.
Welke Haarlemse schilder uit de Gouden Eeuw werd bekend om zijn portretten?
mediacratie
Term om aan te geven dat politieke opvattingen en voorkeuren steeds meer worden beïnvloed door de manier van optreden van politici op de televisie en steeds minder door partijprogramma\'s. Samentrekking van media en democratie. Daarom ook wel tv-democratie genoemd.