BEKNOPTE
ENCYCLOPEDIE
VOOR DE ALGEMENE
ONTWIKKELING

Hoofdstukken > Nederland na 1945 > infrastructuur
Met deze knop laat u zich verrassen. Het programma kiest willekeurig een onderwerp. U kunt deze functie ook gebruiken voor een kennisquiz.

infrastructuur

In de tweede helft van de vorige eeuw werd de infrastructuur van ons land enorm uitgebreid en verbeterd. De belangrijkste daarvan waren de autosnelwegen en secundaire autowegen, met de ringwegen rond de grotere steden. In die snelwegen de knooppunten in de vorm van 'klaverbladen', zoals Badhoevedorp in 1967, Hoevelaken in 1971, Beekbergen in 1972, Gorichem en Ewijk in 1976, Deil in 1989. Maar ook ongelijkvloerse 'sterknooppunten' zoals het Prins Claus plein bij Den Haag in 1985 met fly-overs. Nieuwe en grotere verkeersbruggen over de rivieren werden gebouwd.
Aan nieuwe spoorlijnen kwam er de Schiphollijn met zijn bijna zes kilometer tunnel onder Schiphol (1978) en werd een begin gemaakt met de HSL-Zuid en de Betuweroute voor goederentreinen.
Aan waterwegen was er de opening van het Amsterdam-Rijnkanaal in 1952, waaraan vanaf 1934 was gegraven, en de verbreding van dat kanaal tussen 1965 en 1981. De Havens van Rotterdam en Amsterdam werden sterk vergroot om de stijgende doorvoer naar het 'achterland', vooral Duitsland, te kunnen verwerken.
Voor de luchtvaart was er vooral de enorme uitbreiding van Schiphol tot wereldluchthaven.



vorige
in dit hoofdstuk
volgende
in dit hoofdstuk

Deel dit lemma:

Volg CultureelWoordenboek.nl:



Gratis maar niet voor niks
De inhoud van het Cultureel Woordenboek is gratis, want de schrijvers worden niet betaald. Maar hosting en webbeheer krijgen we niet voor niks. We hebben dus wat financiële steun nodig. Wordt onze helpende vriend en maak € 12 (of meer) over. Hoe?
Kijk onder Vriend worden?

paginatop