Aldo van Eyck
(1918-1999) Architect. Stond voor een architectuur op menselijke maat waarin de verworvenheden van het Nieuwe Bouwen werden genuanceerd door bouwwijzen uit andere culturen. Opvallend is zijn gebruik van kleur (verwantschap met De Stijl) en ronde vormen. Door zijn fenomenale taalbeheersing (Engels en Nederlands, maar ook de architectonische 'taal') is zijn invloed - mede door zijn publicaties - groot.
Werken: Burgerweeshuis te Amsterdam (1955-1960), Beeldenpaviljoen Sonsbeek (1966), Moederhuis te Amsterdam (1973-1978), European Space and Technology Centre (ESTEC, 1986-1990) te Noordwijk, Rekenkamer Den Haag (1992-1997; in samenwerking met Hannie van Eyck).
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.