Mien Ruys
(1904 – 1999) Studeerde in 1930 in Berlijn aan de eerste hogeschool voor tuinarchitectuur in Europa en volgde daarna colleges aan de afdeling bouwkunde van de TU in Delft, vanwege het verband tussen stedenbouw, architectuur en tuin- en landschapsarchitectuur.
Leidde de afdeling Tuinarchitectuur van de kwekerij van haar vader in Dedemsvaart en verhuisde in 1937 naar Amsterdam waar ze in contact kwam met en lid werd van de groep architecten van het Nieuwe Bouwen. Werkte veel samen met o.a. Gerrit Rietveld, Aldo van Eyck, Hein Salomonson, Mart Stam, Jan Piet Kloos en Ben Merkelbach.
Ze maakte ontwerpen voor particuliere tuinen, maar kreeg ook opdrachten in de sociale woningbouw, zoals in de naoorlogse Amsterdamse stadsuitbreidingen.
De basis van ieder ontwerp was de vorm, die eenvoudig, helder en functioneel moest zijn. Het ervaren van bloeiende beplantingen, 'vormgegeven natuur', die veranderde met de seizoenen vond ze een belangrijke functie van de tuin.
Haar tuinen zijn sinds 1976 ondergebracht in de Stichting Tuinen Mien Ruys in Dedemsvaart, gedeeltelijk een Rijksmonument.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
gulden snede
Verdeling van een lijnsegment in twee delen, zodanig dat het kleinste stuk staat tot het grootste als het grootste tot het geheel. Wordt wel gezien als de ideale verhouding bij de toepassing van architectonische ontwerpen. Opvallend is hoe vaak gulden-snedeverhoudingen worden aangetroffen in als geslaagd gekenschetste bouwwerken.
Zie ook hoofdstuk Wiskunde en Beeldende kunst tot de Renaissance