Merce Cunningham
(1919-2009) Invloedrijk pionier van de postmoderne dans die eind jaren '50 begon met happenings. Charismatisch danser, eerst als sterdanser van Graham tegen wier dramatisch geladen werk hij zich afzette door vorm en structuur van zijn danscomposities te laten bepalen door onzekere (toevals)procedures, zoals het opgooien van dobbelstenen of raadpleging van de I-tjing (Chinees handboek voor wichelaars). Zijn stukken, vaak gezet op muziek van zijn levenspartner John Cage, zijn puur op vorm gericht, met een blije levenslust die aan volksdans doet denken. Hiervoor ontwikkelde hij een, vooral op lopen, rennen en huppelen gebaseerde, eigen danstechniek; deze behoort naast die van Graham tot de basisuitrusting van praktisch iedere moderne danser. Markant zijn vooral de 'isolaties', het afzonderlijk bewegen van bepaalde lichaamsdelen, zoals schuddebollen met het hoofd of zwaaien met een arm of been. In Nederland geldt met name Ton Simons (leider van Dance Works Rotterdam) als Cunningham-adept.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.