corporate identity
Ook wel huisstijl. Beeld waarmee instituten en bedrijven naar buiten treden, waarbij alle uitingen op elkaar zijn afgestemd en waarin het merk een grote rol speelt als drager van de identiteit.
De huisstijlen kwamen vooral op in de jaren zestig onder de noemer 'het gezicht van het bedrijf'. De bepaling en vormgeving van de identiteit gebeurt vaak onder leiding van een 'ontwerper'. Een van de eersten die zich daarvoor inzette was Peter Behrens voor het Duitse AEG in 1907.
Enkele vroege voorbeelden van een duidelijke 'corporate identity', die zowel de kleding van het personeel als de grote reclamecampagnes omvat en die gericht is op een duidelijke herkenbaarheid van producten of diensten, zijn: KLM, Olivetti, IBM en Benetton . In Nederland waren het vooral de ontwerpbureaus Total Design en Tel Design die zich hier vanaf 1963 op gingen toeleggen.
Welke jong gestorven schilder maakte het schilderij De stier?
clair-obscur
(Frans: licht-donker) Term in de schilderkunst voor de stijl met sterke contrasten tussen licht en schaduw, waarbij veel licht valt op wat de schilder het belangrijkste element in de afbeelding vindt. Ook wel chiaroscuro genoemd.
De 10 meest gezochte woorden en begrippen van de afgelopen week
- als klap op de vuurpijl
- ijs en weder dienende
- zout in de wond strooien
- water en vuur zijn
- ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was
- waar het hart vol is loopt de mond van over
- met een kluitje in het riet sturen
- als de vos de passie preekt
- de kastanjes uit het vuur halen
- vinger aan de pols houden