corporate identity

Ook wel huisstijl. Beeld waarmee instituten en bedrijven naar buiten treden, waarbij alle uitingen op elkaar zijn afgestemd en waarin het merk een grote rol speelt als drager van de identiteit.
De huisstijlen kwamen vooral op in de jaren zestig onder de noemer 'het gezicht van het bedrijf'. De bepaling en vormgeving van de identiteit gebeurt vaak onder leiding van een 'ontwerper'. Een van de eersten die zich daarvoor inzette was Peter Behrens voor het Duitse AEG in 1907.
Enkele vroege voorbeelden van een duidelijke 'corporate identity', die zowel de kleding van het personeel als de grote reclamecampagnes omvat en die gericht is op een duidelijke herkenbaarheid van producten of diensten, zijn: KLM, Olivetti, IBM en Benetton . In Nederland waren het vooral de ontwerpbureaus Total Design en Tel Design die zich hier vanaf 1963 op gingen toeleggen.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?


JUIST!NIET JUIST!

Borgia

gulden snede

Verdeling van een lijnsegment in twee delen, zodanig dat het kleinste stuk staat tot het grootste als het grootste tot het geheel. Wordt wel gezien als de ideale verhouding bij de toepassing van architectonische ontwerpen. Opvallend is hoe vaak gulden-snedeverhoudingen worden aangetroffen in als geslaagd gekenschetste bouwwerken.
Zie ook hoofdstuk Wiskunde en Beeldende kunst tot de Renaissance