Irma Boom

Irma Boom (1960) is een grafisch ontwerper die haar carrière begon bij de Staatsuitgeverij en Drukkerij in Den Haag. Haar reeks bijzondere boekprojecten begon met een opdracht van ondernemer Paul Fentener van Vlissingen om een jubileumboek te maken voor zijn bedrijf SHV. Daarmee zette zij de toon voor haar vindingrijke werk. Een ander hoogtepunt is haar Biography in books (2010-1996) waarin ze al haar ontwerpen (ook de in haar ogen mislukte ontwerpen) opnam in a-chronologische volgorde, met commentaar. In 2014 kreeg ze de Johannes Vermeer Prijs toegekend, de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten. Behalve boeken heeft Boom ook postzegels, herdenkingsmunten, jaarverslagen, affiches, logo's en complete huisstijlen ontworpen, zoals die van het vernieuwde Rijksmuseum in Amsterdam. In 2015 werd het fiets- en voetgangerstunneltje onder het Amsterdam CS in gebruik genomen met een tegeltableau van haar hand als wandbekleding over ruim honderd meter. Haar werk is onder andere opgenomen in de collectie van het MOMA, New York.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie regisseerde(n) de film Pulp Fiction (1994)?


JUIST!NIET JUIST!

Quentin Tarantino

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)