Maarten Baas
Maarten Baas (1978) is een Nederlandse ontwerper wiens ontwerpen zich tussen kunst en design bevinden. Zijn doorbraak begon bij zijn afstudeercollectie Smoke, een serie verbrande meubelen. De daaropvolgende reeks meubelen heette Clay: handgekleid en gemaakt van exoxy-klei. De New York Times nam dit werk op in de lijst 25 'klassiekers voor de toekomst'. Een serie uurwerken brachten hem wereldfaam: Real Time, bestaande uit een serie van 12 uur durende films waarin mensen elke minuut de huidige tijd aangeven (bijvoorbeeld doordat glazenwassers de cijfers aanpassen). Een ander project van Maarten Baas heet 200 Years, een boom die hij in een mal laat groeien en dan over tweehonderd jaar een stoel is. Het toont zijn preoccupatie met tijd: "Ik wilde tijd in perspectief zetten, het belang van het individu minimaliseren en ontwerpen over mijn graf heen, in plaats van de volgende deadline halen."
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.