PTT

Post, Telegraaf, Telefoon. De PTT was het eerste Nederlandse overheidsbedrijf met een bedrijfsstijl of corporate identity in de meest brede zin. Postzegels, brievenbussen, postauto's, telefooncellen, drukwerk, interieurs, uniformen, brievenkarretjes, telefoonboeken, telefoonkaarten, advertenties enzovoort moesten allemaal worden vormgegeven.
In 1945 werd hiervoor een dienst in het leven geroepen: Dienst Esthetische Vormgeving (DEV), in 1989 bij de privatisering en opsplitsing van de PTT veranderd in Kunst en Vormgeving, waarvan Oxenaar tot 1994 aan het hoofd stond.
Generaties vormgevers hebben op dit bedrijf hun stempel gedrukt. Alom bekend zijn de huisstijl van Dumbar, de telefoonboeken van Wim Crouwel en de telefooncellen/zuilen van Landmark.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?


JUIST!NIET JUIST!

Borgia

Tradities > Nederlandse tradities

ooievaar

Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.