Bert Haanstra
Bert Haanstra (1916-1997) was een Nederlands filmer van vooral documentaires met typisch Nederlandse onderwerpen. Met Glas (1958) won hij een Oscar. In zijn eerste film Fanfare (1958) hebben twee fanfarekorpsen ruzie, maar eindigt de strijd aan het slot in een prachtige tweeklank. In Alleman (1963) observeert Haanstra (met verborgen camera) de eigenaardigheden van gewone mensen, Met teksten en voice over van Simon Carmiggelt. Hij hanteert daarmee de gietijzeren wet "Show, don't tell." Hij laat de interpretatie aan de kijker over en legt niets uit.
In 2009 verscheen een mooie biografie van Hans Schoots: Bert Haanstra: Filmer van Nederland.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.