Der Himmel über Berlin (1987)

Der Himmel über Berlin is een Duitse film uit 1987 geregisseerd door Wim Wenders, verteld vanuit de optiek van twee engelen die zich verwonderen hoe het zou zijn om mens te zijn, al was het maar voor een dagje. Als alziende engelen vliegt de kijker in de tijd dat de muur er nog stond over de gebouwen en kijkt hij naar binnen in woonkamers en neer op de straten. Bovendien wordt de kijker voorzien van een gave waar velen van dromen, namelijk een inkijkje in de menselijke gedachten. Bij vrijwel iedereen die door de camera vastgelegd wordt, laat een voice-over horen wat hem of haar bezighoudt. Der Himmel über Berlin bezorgde Wenders diverse internationale prijzen, waaronder die voor Beste Regisseur op het Filmfestival van Cannes en de European Film Awards.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke schrijver uit de Griekse oudheid schreef fabels zoals De haas en de schildpad?


JUIST!NIET JUIST!

Aesopus

Geschiedenis: Oudheid > gebieden, steden, rijken, volkeren

Byzantijnse Rijk

Het Byzantijnse Rijk was een Romeins keizerrijk met Constantinopel (= stad van Constantijn, later Byzantium en door de Turken Istanboel genoemd) als hoofdstad. De stad werd in 330 n. Chr. door Constantijn de Grote gesticht als de nieuwe hoofdstad van het Romeinse Rijk, waarvan het oostelijke, Griekssprekende deel op dat moment het meest welvarend en dichtstbevolkt was. In 395 deelde keizer Theodosius I het Romeinse Rijk op in een oostelijk deel, bestuurd vanuit Constantinopel (later Byzantijnse Rijk genoemd) en een westelijk deel, eerst bestuurd vanuit Rome, vanaf 402 vanuit Ravenna. Het Byzantijnse Rijk omvatte op zijn hoogtepunt delen van Europa, Klein-Azië, Palestina en Noord-Afrika. Tot in de elfde eeuw bleef het een grote mogendheid met Byzantium als grootste stad van Europa en het Midden-Oosten. Het rijk was tijdelijk in handen van westerse kruisvaarders (dertiende eeuw) en werd definitief veroverd door de Turken in de vijftiende eeuw. De heerschappij van de Byzantijnse keizer over kerk en staat was bijna absoluut.

Zie ook Byzantijnse kunst en kruistochten.