Georges Méliès
De Franse filmpionier Georges Méliès (1871-1938) was de eerste filmmaker die special effects zoals stop motion, toepaste in films. Een van de bekendste trucage-scènes uit zijn films is de scène in Le voyage dans la lune (1902) waarin een raket in het oog van de maan landt. Ook was hij de eerste filmmaker die gebruik maakte van storyboards.
Le voyage dans la lune en Le Voyage à Travers l'Impossible (1904) doen denken aan de verhalen van Jules Verne en worden gezien als de eerste science fictionfilms.
In totaal maakte Méliès meer dan 500 (korte) films in de periode 1896 - 1912. De films werden geproduceerd door zijn filmmaatschappij Star Film en opgenomen in zijn eigen filmstudio, de eerste van Europa. Ondanks de wereldwijde bekendheid die Georges Méliès verwierf met zijn films, stierf hij als een berooid man. Dit had meerdere oorzaken. Na afloop van de Eerste Wereldoorlog werd hij gedwongen om zijn Théâtre Robert-Houdin te sluiten. Daarnaast circuleerden er vele illegale kopieën van zijn films. Ook kon hij niet op tegen de concurrentie van de eerste bioscopen.
De negatieven van zijn films zijn door Georges Méliès zelf vernietigd. Later zijn er verloren gewaande kopieën terug gevonden.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.