Hou Hsiao-hsien
Hou Hsiao-hsien (1947) is een Taiwanese regisseur. Van de tien films die hij tussen 1980 en 1989 maakte werden er zeven onderscheiden op de grote internationale filmfestivals. De films van Hou Hsiao-hsien worden gekenmerkt door zeer langdurende takes met een minimale beweging van de camera. De acties spelen zich vaak af aan de randen van het scherm en treinen spelen een belangrijke rol in zijn verhalen. Die verhalen zijn vaak eenvoudig en een belangrijk thema is de emigratie naar Taiwan vanuit China. In de jaren vijftig kostte het de immigranten moeite het hoofd boven water te houden op het platteland. In de jaren zestig begon de industriële groei en de trek naar de stad als gevolg. De stijl van Hsiao-hsien is poëtisch en is doortrokken van zijn grote inlevingsvermogen in de dagelijkse problemen van gewone mensen.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.