monsterfilm
Monsterfilm is een filmgenre. Monsters doen het altijd goed. Van sprookjes tot in films. Een verschijnsel van alle tijden dus. Enkele voorbeelden: King Kong (1933, remake in 2005), Godzilla (1998) en Jurassic Parc (1993, met sequels in 1997 en 2001). Vanzelfsprekend spelen deze films in op een soort oerangst voor monsters, echter zonder het bijna fysiek dreigende effect dat horrorfilms sorteren. Monsterfilms zijn maar een beetje 'eng' en hebben vaak een vertederend neveneffect als blijkt dat het monster ook gevoelens heeft. Over dat dubbele karakter, in dit geval van King Kong, handelt het proefschrift van filosofe Stine Jensen: Waarom vrouwen van apen houden.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.