Ousmane Sembène
Ousmane Sembène (1923-2007) was een Senegalese schrijver en filmmaker. Hij wordt gezien als een sleutelfiguur van de postkoloniale Afrikaanse cinema. Sembène begon zijn artistieke carrière als romanschrijver. Zijn ervaring als fabriekarbeider en dokwerker in de havens van Marseille, verwerkte hij in zijn debuutroman Le Docker Noir uit 1956. Zijn wellicht bekendste boek is Les bouts de bois de Dieu (1960), over de staking van de spoorwerkers van de lijn Dakar-Niger in 1947-1948. Zijn eerste film La Noire de (1966) was gefilmd in zwart-wit in semi-documentaire stijl, geïnspireerd op de Nouvelle Vague. De film draaide om het isolement van een Senegalese kindermeisje in dienst van een rijke Franse familie. Deze film bezorgde hem de titel "van de Afrikaanse cinema'. Sembène maakte in veertig jaar elf films, waarin maatschappelijk geëngageerde thema's als kolonialisme, racisme, en de rechten van de vrouw veelal centraal staan. Hij won prijzen op de filmfestivals van Berlijn, Cannes en Venetië.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.