Candida Höfer
1944. Duits fotografe, opgeleid door Bern en Hilla Becher. Dochter van de journalist Werner Höfer, die bekend werd met het vroeger ook in Nederland veel bekeken internationale politieke discussieprogramma op de Zondagmorgen: Frühschoppen. Begonnen als dagbladfotografe was zij één van de eersten (samen met Thomas Ruff) die kleurfoto's maakte. Haar conceptueel werk wordt gekenmerkt door een grote technische perfectie. Höfer concentreerde zich thematisch o.a. op het leven van gastarbeiders en, later, op het interieur van publieke gebouwen die in de jaren '50 en '60 in grote aantallen verrezen in de verwoeste Duitse steden.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.