Man Ray
Man Ray (1890-1976) was het pseudoniem van Emmanuel Radnitzky, een Amerikaanse fotograaf, filmmaker en schilder van Joodse afkomst. In 1915 ontmoette Man Ray de Franse kunstenaar Marcel Duchamp. Samen vertegenwoordigden zij in New Yorkse groep de dada-kunstenaarsgroep. Net als Duchamp produceeerde Man Ray kant-en-klare, commercieel vervaardigde voorwerpen die hij als kunstwerken bestempelde. Een van zijn bekendste ready-mades is The Gift (1921), een strijkijzer met een rij spijkers aan de onderkant gelijmd. In 1921 verhuisde Man Ray naar Parijsen zijn foto's spelen een belangrijke rol binnen het dadaïsme en het surrealisme van die tijd. Zijn experimenten met fotografie omvatten het herontdekken van het maken van ‘cameraloze’ foto's, zogenoemde fotogrammen (soort röntgenfoto's). Hij maakte ze door objecten direct op lichtgevoelig papier te plaatsen, dat hij aan licht belichtte en ontwikkelde. In 1922 kwam een boek uit met verzamelde rayographs (Les Champs délicieux / The Delightful Fields).
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.