Moerdijkbrug
De Moerdijkbrug werd in 1872 geopend. In vroeger eeuwen kon men het brede Hollands Diep alleen per schip oversteken, eerst met zeilschepen, in de negentiende eeuw ook meer en meer met stoomboten. Toen de Nederlandse en Belgische regering in 1852 besloten een spoorlijn van Antwerpen naar Nederland aan te leggen moesten reizigers bij het Hollands Diep nog overstappen op een stoomschip dat hen dan naar Rotterdam bracht. Daarom werd in 1867 begonnen met een voor die tijd geweldig ambitieus project: de bouw van een 1400 meter lange spoorbrug in veertien delen van 103 meter lang, op dat moment de langste overspanning van Europa. Vijf jaar later, in 1872 reed de eerste trein over deze 'Moerdijkbrug'.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
gulden snede
Verdeling van een lijnsegment in twee delen, zodanig dat het kleinste stuk staat tot het grootste als het grootste tot het geheel. Wordt wel gezien als de ideale verhouding bij de toepassing van architectonische ontwerpen. Opvallend is hoe vaak gulden-snedeverhoudingen worden aangetroffen in als geslaagd gekenschetste bouwwerken.
Zie ook hoofdstuk Wiskunde en Beeldende kunst tot de Renaissance