Anthony Fokker

Anthony Fokker (1890-1939) was een vliegtuigbouwer. In 1910 bouwde hij zijn eerste vliegtuig (de Spin) waarmee de waaghals de lucht inging en boven Haarlem vloog. Tussen 1912-1919 werkte hij in Berlijn voor het Duitse leger als vliegtuigbouwer en produceerde daar 700 primitieve gevechtsvliegtuigen. Nadat Duitsland verslagen was bracht hij zijn materiaal over naar Nederland en begon in Amsterdam een vliegtuigfabriek. In 1922 vestigde hij zich in de VS, kreeg het Amerikaans staatsburgerschap en stichtte ook daar een vliegtuigfabriek. De Fokker F-VII groeide daardoor uit tot het in de jaren twintig en begin dertig meest gebruikte verkeersvliegtuig ter wereld.
In 1924 wilde Plesman van de KLM met een FokkerFVIII voor het eerst van Amsterdam naar Batavia vliegen, maar het toestel kreeg al in Bulgarije panne en moest daar wachten tot er voldoende geld was ingezameld voor een nieuwe motor.
Na de Tweede Wereldoorlog fabriceerde het Nederlandse Fokkerconcern met succes passagiers- en vrachtvliegtuigen, waaronder de wereldwijd verkochte tweemotorige Fokker Friendship, maar ging desondanks eind jaren negentig failliet. De naam Fokker leeft voort in verschillende ondernemingen van Stork Aerospace, waaronder Stork Fokker AESP, Fokker Elmo en Fokker services.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Wie schreef het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer'?


JUIST!NIET JUIST!

Hans Christian Andersen

gulden snede

Verdeling van een lijnsegment in twee delen, zodanig dat het kleinste stuk staat tot het grootste als het grootste tot het geheel. Wordt wel gezien als de ideale verhouding bij de toepassing van architectonische ontwerpen. Opvallend is hoe vaak gulden-snedeverhoudingen worden aangetroffen in als geslaagd gekenschetste bouwwerken.
Zie ook hoofdstuk Wiskunde en Beeldende kunst tot de Renaissance