goed en fout
Goed en fout waren onder de Duitse bezetting gangbare begrippen om anti-Duits en pro-Duits, betrouwbaar en onbetrouwbaar, flink en laf van elkaar te onderscheiden. De begrippen zijn niet gelijkwaardig, maar goed en fout werden er wel op toegepast. Ertussenin stond 'slap', gebruikt voor wie eigenlijk goed was, maar op de rand van fout handelde. Door de noodzaak in bepaalde omstandigheden één lijn te trekken, werd slap algauw tot 'fout'.
Zie ook Kultuurkamer.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
gulden snede
Verdeling van een lijnsegment in twee delen, zodanig dat het kleinste stuk staat tot het grootste als het grootste tot het geheel. Wordt wel gezien als de ideale verhouding bij de toepassing van architectonische ontwerpen. Opvallend is hoe vaak gulden-snedeverhoudingen worden aangetroffen in als geslaagd gekenschetste bouwwerken.
Zie ook hoofdstuk Wiskunde en Beeldende kunst tot de Renaissance