Georg Grosz
Georg Grosz (1893-1959) was een Duits-Amerikaanse tekenaar en schilder. Hij speelde samen met de beeldend kunstenaar Otto Dix een belangrijke rol in een scherpe protestbeweging begin jaren twintig tegen de armoede en misère in Duitsland in en na de Eerste Wereldoorlog. Een beweging die de Neue Sachlichkeit genoemd werd: men wilde een einde maken aan alle extreme 'ismen' en terugkeren naar een concreet en zakelijk realisme in de kunst. In Frankrijk was tezelfdertijd de verwante Retour à l'ordre- beweging aan de gang, waarin zelfs Picasso de traditie weer opzocht en iedereen zich ontdeed van extremen en weer 'gewoon' ging schilderen, zoals bijvoorbeeld ook Braque.
Grosz verliet in 1933 net op tijd Nazi-Duitsland om zich in Amerika te vestigen. Zijn werk werd 'entartet' verklaard, veel ervan is vernietigd.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
gulden snede
Verdeling van een lijnsegment in twee delen, zodanig dat het kleinste stuk staat tot het grootste als het grootste tot het geheel. Wordt wel gezien als de ideale verhouding bij de toepassing van architectonische ontwerpen. Opvallend is hoe vaak gulden-snedeverhoudingen worden aangetroffen in als geslaagd gekenschetste bouwwerken.
Zie ook hoofdstuk Wiskunde en Beeldende kunst tot de Renaissance