memento mori
(Latijn: bedenk dat je zult sterven) In de veertiende en vijftiende eeuw werden sterfelijkheid en dood favoriete motieven in de kunst. De legende van de drie levenden en de drie doden en de dodendans zijn hier voorbeelden van. De dood wordt voorgesteld als skelet, in Italië ook wel als een vrouwenfiguur, en verder als een tot ontbinding overgaand lijk.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.