Monique Collignon
(1962) Na haar opleiding (1983) aan de Rotterdamse Modeacademie heeft de Nederlandse Monique Collignon voor diverse (sport)labels ontworpen. In 1990 kwam zij voor het eerst met een couturecollectie. Kenmerkend voor haar elegante en tevens gewaagde ontwerpen is dat ze van soepele, rijke stoffen gefabriceerd zijn. Taftzijde, organza, gepailletteerd kant, lamsleer en cashmere worden zo verwerkt dat de vrouwelijke vormen uitdagend, sexy en toch chic uitkomen. Haar ontwerpen zijn voor de zelfbewuste, gedistingeerde vrouw, die midden in het leven staat. Zo kan zij rekenen op een groot aantal bekende Nederlanders onder haar clientele. Haar couture is inmiddels uitgebreid met een confectielijn en met accessoires zoals tassen en handschoenen. Monique heeft haar verkooppunt in Amsterdam. Haar initialen MC vormen haar logo.
Wie schreef het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer'?
gulden snede
Verdeling van een lijnsegment in twee delen, zodanig dat het kleinste stuk staat tot het grootste als het grootste tot het geheel. Wordt wel gezien als de ideale verhouding bij de toepassing van architectonische ontwerpen. Opvallend is hoe vaak gulden-snedeverhoudingen worden aangetroffen in als geslaagd gekenschetste bouwwerken.
Zie ook hoofdstuk Wiskunde en Beeldende kunst tot de Renaissance