Alphons Freijmuth

(1940) Schilder, beeldhouwer en keramist. Vanaf ca. 1964 ontstond zijn eigen schildertaal in een soort samenspraak met het oeuvre van Lucassen. Beiden combineerden de cliché’s van de moderne kunst in hun werk en namen thema’s van elkaar over. Bij Freijmuth wordt dat spel echter steeds meer naar de achtergrond gedrukt door zijn alles overstemmende, aan Edvard Munch herinnerende, expressionistische gevoelsontlading in de verf, die hem al zijn motieven in heftige halen en kleuren neer doet zetten, en waarin de vrouw een hoofdrol speelt. Hij maakt ook totempaalachtige beeldhouwwerken en objecten in keramiek.
Zie ook nieuwe figuratie en citationisme.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke kunstenaar behoorde niet tot de Cobragroep?


JUIST!NIET JUIST!

Kees van Dongen

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)