Jan Dibbets
(1941) Behoort met zijn werk, waarmee hij internationaal aandacht krijgt, zowel tot conceptual art als arte povera. Maakte aanvankelijk sculpturen met 'arme' materialen als zand, gras, takkenbossen, en voerde 'perspectiefcorrecties' (zie ook optische illusie) uit, onder andere met houtjes en touw in het landschap, waarna deze op foto werden vastgelegd. Nadien tracht hij met reeksen foto's van één plek of één object een nieuwe werkelijkheid te creëren; hij vervormde bijvoorbeeld een reeks foto's van een plat strand tot een 'Dutch mountain'.
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.