Joseph Mendes da Costa

(1863-1939) Beeldhouwer en keramist. Bracht zijn Joodse achtergrond tot uitdrukking in kleinschalige, in terracotta uitgevoerde figuren, zoals een groepje op de markt. Met de stilering die hij toepaste, met name in zijn dierfiguren en zijn decoratieve opdrachten voor architectuur (Beurs van Berlage), brak hij met het negentiende-eeuwse academisme en impressionisme. Hiermee wees hij een nieuwe weg voor de beeldhouwkunst, die van de vereenvoudiging. Tot zijn zeer uiteenlopende inspiratiebronnen behoorde onder meer Chinese keramiek.

Quizvraag v/d week

Woord v/d week

Meest gezocht deze week

Welke kunstenaar behoorde niet tot de Cobragroep?


JUIST!NIET JUIST!

Kees van Dongen

tapijt van Bayeux

In de tweede helft van de elfde eeuw (na de slag bij Hastings,1066) geborduurd wandkleed (ten onrechte tapijt genoemd) van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het beeldt de voorbereiding uit voor de overtocht naar en de verovering van Engeland door hertog Willem van Normandië. Op het wandkleed zien we hoe de Engelse graaf Harold een eed van trouw zweert aan hertog Willem, die echter zelf zijn zinnen op Engeland gezet had.
Harold liet zich niettemin tot koning kronen. Dus verbrak hij zijn eed. Overduidelijk wordt op het kleed getoond hoe deze eedbreuk door God gestraft wordt: Harold wordt bij Hastings door Willem verslagen en sneuvelt.
Over het ontstaan van het kleed is weinig bekend, vroeger dacht men dat Willems echtgenote, Mathilda, de opdrachtgeefster was; tegenwoordig ziet men Odo, bisschop van Bayeux en halfbroer van hertog Willem, als de degene die het initiatief nam, overigens zonder harde bewijzen. Het borduurwerk is zeer levendig en geeft bovendien allerlei interessante details over het leven van de elfde- eeuwse krijgers (ridders). (PL)