Margriet de Moor
(1941) Schrijfster. Debuteerde met de succesvolle verhalenbundel Op de rug gezien (1988). Haar werk kenmerkt zich door een zorgvuldige compositie en een evocatieve stijl (De virtuoos, 1993). Een terugkerend thema in haar werk is het onvermogen van de mens om de ander te kennen. Dit thema is intrigerend verwerkt in de roman Eerst grijs dan wit dan blauw (1991). Muziek speelt een belangrijke rol in al haar werk, zo ook in de roman Kreuzersonate (2001).De verdronkene (2005) is een indringende roman over de watersnoodramp van 1953. In de min of meer historische roman (de schilder is, hoewel zijn naam niet wordt genoemd, Rembrandt van Rijn) De schilder en het meisje beschrijft De Moor hoe een jonge vrouw in het zeventiende eeuwse Amsterdam op een afschuwelijke wijze wordt terechtgesteld. In 1992 ontving zij de AKO literatuurprijs (nu Boekenbon Literatuur Prijs).
Welke adellijke familie speelde de hoofdrol in De scharlaken stad van Hella Haasse?
ooievaar
Geluksbrenger. De terugkerende ooievaars werden gezien als voorboden van de lente. En als een paar op een dak van een huis nestelde, geloofde men dat de bewoners een voorspoedig jaar tegemoet gingen. De ooievaar als brenger van kindertjes stamt uit Duitsland en is pas begin negentiende eeuw naar Nederland overgewaaid. Het paste wel bij de tijd dat nog niet openlijk over seksualiteit en geboorte werd gesproken. De gewoonte om als een kind is geboren een houten ooievaar in de tuin te zetten komt ook uit Duitsland maar is in Nederland van later datum, zo begin twintigste eeuw.